- Home
- /
- Stadstour Architectuur Medan
Table of Contents
Medan Architectuur Stadstours & Medan Toerisme
Met Tri Jaya Tour & Travel ziet u Medan in Indonesie op een heel bijzondere wijze. Tri Jaya organiseert unieke architectuur tours door Medan langs de nog bestaande voor oorlogse gebouwen.
De tours worden gemaakt met een privé chauffeur die meer dan 10 jaar ervaring heeft Tri Jaya. Voorafgaand aan de tour krijgt u onze zelf geschreven architectuur stadsgids van 65 pagina’s waarin 4 routes staan beschreven. De chauffeur volgt deze routes en helpt u wanneer u bepaalde gebouwen nader wilt bestuderen en of bezoeken. Alleen via deze unieke architectuur tours is het mogelijk om het nog bestaande voor oorlogse gebouwde erfgoed van Medan te zien.
Medan Geschiedenis
Medan is de derde stad van Indonesië en hoofdstad van de provincie Noord Sumatra. De stad heeft sterke handels contacten met Penang en Singapore zowel als met China. De stad dankte haar snelle ontwikkeling aan plantage industrie, eerst tabak, later rubber en palmolie.
Tot op de dag van vandaag zijn de export van plantage producten, speciaal rubber en palmolie belangrijk. Daarnaast zijn er grote industrie gebieden rondom Medan. Hoewel de stad sterk gegroeid is, zijn er nog veel herinneringen aan de vooroorlogse koloniale architectuur te zien die een beeld geven van een fascinerend verleden.
De rijke geschiedenis van multicultureel Medan, de “Plantage Stad”
Medan is een fascinerende multiculturele stad. Omdat er veel ethnische groepen in de stad wonen, zoals de Javanen, Minangkabau, Batak, Indiers en Chinezen, is de stad een voorbeeld van een multi culturele en multi etnische samenleving. Tri Jaya Tour & Travel verzorgt speciale architectuur tours langs de verschillende etnische wijken en langs de nog bestaande vooroorlogse historische gebouwen.
De plantage industrie, die begon rond 1870, is een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van de stad. Zeer veel geld werd verdiend met de export van tabak, rubber en palmolie. Tot de dag vandaag herinneren indrukwekkende gebouwen aan deze hoogtijdagen uit de koloniale geschiedenis. De meest beroemde gebouwen van voor 1940 zijn het paleis van de Sultan van Deli, de Grote Moskee en het huis van Tjong A Fie.
De Medan architectuur tour bestaat uit vier routes
Onze stadstours kunnen in 4 – 5 uur worden afgelegd, afhankelijk van het verkeer en hoe lang u ervoor kiest om bepaalde locaties te bezoeken.
De eerste route
Start op het centrale plein van Medan, de Lapangan Merdeka (Onafhankelijkheidsplein), in vroeger tijd de Esplanade genoemd. Langs dit plein staan de centrale gebouwen van de stad, sommige daterend uit de koloniale tijd zoals het Lonsum gebouw van de Britse Harrisons & Crosfield company, in vroeger dagen het Julianagebouw genoemd, gebouwd in 1911, de kantoren van de Nederlands-Indische Handels Bank en de Nederlandse Handelsmaatschappij gebouwd in de twintiger Jaren van de vorige eeuw, het stadhuis uit 1908, het kantoor van de Javasche Bank nu Bank Indonesia, daterend uit 1907, Hotel De Boer (nu Hotel Dharma Deli) gebouwd in 1898 en het postkantoor uit 1911.
De tweede route
Voert door wijken van verschillende bevolkingsgroepen. Eerst door de Chinese buurt waar u nog oude Chinese winkels (ruko of rumah toko = shophouses) kunt zien. Verderop passeert u voorbeelden van de Amsterdamse School zoals de Katholieke kerk en het zwembad. Het tweede deel van deze route gaat via de zogenaamde Sultans-kampong, de gronden van de Sultan van Deli. Hier rijden we langs de indrukwekkende Grote Moskee van 1906 en het Maimoon Paleis van 1888, beide gebouwd door Nederlandse architecten. Van de Sultanskampong rijden we door de oudste straat van Medan, de Kesawan, met veel herinneringen aan vervlogen dagen, zoals het AVROS gebouw, afkorting van Algemene Vereniging van Rubber Ondernemers ter Oostkust van Sumatra, het Varekamp gebouw, het Tip Top restaurant, het huis van Tjong A Fie, het Stork gebouw en het vroegere warenhuis van Seng Hap. Deze route eindigt op het centrale plein.
De derde route
Leidt langs het voormalige indrukwekkende hoofkantoor van de Deli tabak Maatschappij gevolgd door het oudste ziekenhuis van Medan, dat stamt uit de jaren 1880 en sommige vroegere huizen van employees van de Deli Spoorwegmaatschappij in het zogenaamde Serdang kwartier. Hier rijden we ook langs het mooie vroegere hoofdkantoor van de Deli Spoorwegmaatschappij gebouwd in 1917.
De vierde en laatste route
Start opnieuw op de Esplanade waarna we naar het voormalige Europese Polonia kwartier rijden met vele mooie villa’s. We rijden langs het militaire excercitie veld waar eens Mata Hari woonde, via het oude gerechtsgebouw en de voormalige ambtswoning van de Resident van Oost Sumatra gebouwd in 1898, nu de Chartered Bank. Via mooie voorbeelden van Amsterdamse School Architectuur zoals de Immanuel School uit 1938 en het voormalige onderzoeks gebouw voor de tabak in de Jalan Diponegoro, gaan we verder naar het Indiase kwartier waar in vroeger tijd de Indiase bevolking woonde. Het Indiase kwartier is verbonden met het Medan Baru kwartier via de Tjong Yong Hian brug gebouwd in 1917. De tour gaat verder via de ambtswoning van de Gouverneur van Noord Sumatra (1939), het in Amsterdams School stijl gebouwde Elisabeth Hospitaal (1930) en eindigt met het indrukwekkende kantoor van de Handels Vereniging Amsterdam (HVA) voltooid in 1924.
Dagelijks vertrek
De tour duurt circa 4 uur. Wanneer u uw adres in Medan geeft kunt u worden opgehaald
Prijs:
1 persoon USD $70.00 -per persoon
2 – 3 personen USD $45.00 per persoon
4 – 6 personen US $35.00 per persoon
– Vervoer in airconditioned auto met brandstof
– Chauffeur
– Entrée- en parkeergelden
– Architectuur Stadsgids ‘Tours through historic Medan and its surroundings’
– Maaltijden (lunch & dinner)
– Persoonlijke uitgaven
– Fooien en donaties
Medan omstreeks 1910
De Hongaar Laszlo Szekely (1892-1946) schreef de roman Van oerwoud tot plantage. Dit autobiografische verhaal speelt zich af aan de oostkust van Sumatra in de periode tussen 1908 en 1918. Het boek beschrijft de harde atmosfeer van het planters leven in Deli in die tijd en ook van de arbeids omstandigheden van de plantage arbeiders. De reis per trein van Belawan naar Medan werd als volgt beschreven:
“Nergens een dorp, nergens een huis… Alleen woud en moeras. Dan een kampong… en dan weer woud, moeras, lianen, apen, wildernis, stilte, duister water. Plotseling, als met een liniaal getrokken, een grenslijn een geweldig groote ontginning. Liniaalrechte slooten, wegen, twee meter hooge tabaksplanten in rechte, onafzienbare rijen. .. De kampongs staan niet meer in het bosch, maar rondom de plantages… En opeens stoomen we het station van de hoofdstad binnen. Overal orde en netheid. Mooie stenen gebouwen, een ijzeren viaduct, een glazen stationskap boven het perron.” (Székely, Van Oerwoud tot Plantage, 1935:70)
Dit was het beeld van Medan omstreeks 1915. Wat Szekely toen zag kunnen wij nu ook nog deels zien tijdens de stadstours.
Heeft u een vraag?
Voor vragen over de Medan stadstours kunt u contact met ons opnemen. We zullen snel reageren.